Rituály
Cíl: pomocí rituálů pochopit cizí kultury; podpora autentického sdělení.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence kulturní identita (uvě–
domění si vlastního „kulturního závaží“ kulturního já), poznatky o cizí
kultuře (přiblížit se způsobu myšlení v cizí kultuře, správně analyzovat
chování příslušníka cizí kultury, uvědomit si rozdíly mezi vlastní a cizí
kulturou); behaviorální kompetence umění interkulturní komunikace
(schopnost komunikovat bez komunikačních šumů a nedorozumění, au–
tenticita projevu, práce s neverbální komunikací, pochopení specifičnosti
humoru a ironie), schopnost kooperace (respektovat ostatní, pochopit svo–
ji roli v týmu).
Cílová skupina: skupinově, 6–12 účastníků (menší skupina je vhodněj–
ší pro intenzivní práci), od 15 let, interkulturní skupina je nutností.
Čas: 60 minut.
Pomůcky: papír, tužky, libovolné pomůcky.
Postup: Trenér uvede hru na příkladu rituálu, který patří k jeho vlastní
kultuře. Pokud rituál dramaticky vyjadřuje, může poprosit o spolupráci
člověka ze skupiny. Rituálem je myšleno společenské tradiční chování,
které se pravidelně opakuje a může zahrnovat různé situace (stolování, trá–
vení volného času, namlouvání si partnera apod.). Technika je tím zajíma–
vější, čím je skupina interkulturnější. Stejně tak, pokud účastníci berou hru
s nadsázkou a humorem, může být zábavná a zajímavá i tehdy, pokud je
skupina z bližších kultur. Poté se účastníci rozdělí do kulturních skupin
a trenér je vyzve, aby společně přemýšleli o typických rituálech z jejich
vlastní kultury. Rituály si poznamenají na společný arch papíru. Dále jim
zadá úkol neverbálně rituály předvést ostatním účastníkům, tedy prostřed–
nictvím dramatu. Metodě vyjádření se meze nekladou. Je ale nutné, aby
trenér uhlídal etické hranice. Některá témata mohou být pro určitou kul–
turní skupinu nepříjemná či někteří účastníci mohou mít problém never–
bálně daný rituál vyjadřovat. Je vhodné tuto techniku uplatnit až ve skupi–
ně, kterou trenér dobře zná.
Diskuse (vyhodnocení): Diskuse se zaobírá analýzou rituálů ve vztahu
k jednotlivým kulturám. Účastníci mají možnost komentovat vlastní po–
střehy a pocity, které zaznamenali.
195
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>